انتشار طرح مفهومی حیرت انگیز ایوکو از کامیون های آینده

                                                                     
کامیون های ایوکو

Iveco از طرح مفهومی خود برای نسل آینده کامیون های با طول زیاد به نام Z Truck رونمایی کرد. در این طرح به انرژی های جایگزین، فناوری های جدید و رانندگی خودکار که ممکن است در آینده جایگزین شوند، پرداخته شده است.

عبارت “Z” مخفف Zero یا صفر می باشد که به معنای صفر درصد تولید گازهای گلخانه ای، صفر درصد حادثه، صفر درصد استرس و صفر درصد اتلاف وقت راننده است. در حقیقت می توان گفت که این کامیون همه اتفاقاتی را که می تواند حادثه ساز باشد به صفر می رساند.

با این حال، IVECO می گوید که این کامیون جدید که توسط مرکز طراحی صنعتی CNH طراحی شده، بازده سوخت فعلی را تا ۳۷ درصد بهبود می بخشد. این میزان حتی از طرح مفهومی ارائه شده توسط ولوو هم بالاتر است.

بر خلاف شرکت هایی مانند مرسدس اوربان eTruck و کامیون های هیدروژنی Nikola Semi، کامیون Z Truck دارای ۴۶۰ اسب بخار (۳۴۳ کیلووات) قدرت است و موتور ۲۰۰۰ نانومتری آن توسط گاز طبیعی مایع در قالب بیومتان قدرت گرفته است. ایوکو در این باره می گوید که این کار بهترین  انتخاب تکنولوژیکال است و ساده ترین راه برای مقابله با مسئله آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می باشد.

سوخت این کامیون در یک مخزن با ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر ذخیره می شود که از جنس آلومینیوم است و دارای یک لایه فویل انعکاسی برای محافظت از تابش نور آفتاب می باشد. گفته می شود که شکل مربعی این مخزن برای استفاده بهینه از فضای اطراف کامیون در نظر گرفته شده که به نظر جالب است. Z Truck می تواند به یک مخزن پر تا ۲۲۰۰ کیلومتر را طی کند. با آیرودینامیک، هدررفت کم روغن موتور و یک سیستم انرژی بهبود حرارت اگزوز، مصرف سوخت این کامیون به بهره وری بالایی رسیده است.

کارایی هم به واسطه استفاده از لاستیک های Michelin X به نهایت خود رسیده است. این لاستیک ها دارای قطر بزرگ و رشته های باریک هستند که گفته می شود نسبت به لاستیک های معمولی منجر به کاهش مصرف ۰٫۲ لیتری سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می شوند.

ایوکو از طرح مفهومی Z Truck در هفته گذشته در نمایشگاه IAA رونمایی کرد و هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه آن به بازار در دسترس نیست. البته نباید انتظار عرضه آن را به این زودی ها داشت.