اپلیکیشن Orai

اگر شما هم نمی توانید در مقابل چند نفر به درستی صحبت کنید و یا نمی توانید ارتباط گفتاری خوبی با دیگران برقرار کنید، حتما این مطلب را بخوانید؛ زیرا در ادامه اپلیکیشنی را معرفی خواهیم کرد که می تواند مهارت گفتاری شما را تقویت کند.

در ادامه مطلب همراه ما باشید

اگر در حرف زدن و سخنرانی در مقابل چند نفر یا در برقراری ارتباط گفتاری خوب با دیگران مشکل دارید و نمی توانید کلمات را به صورت کاملا روان و واضح بیان کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید؛ زیرا در ادامه اپلیکیشنی به نام Orai را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می کند به صورت واضح تری صحبت کنید، در حرف زدن خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و از کلمات پر کننده مانند “چیز” یا “اوم”، به میزان کمتری استفاده کنید.

درست است که همه ما در یک دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم؛ اما هنوز موارد زیادی هستند که به نحوه ارتباط صحیح ما با دیگران بستگی دارد؛ ما باید این توانایی را داشته باشیم که در سخنرانی های کاری و یا مصاحبه های شغلی بتوانیم به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنیم و سخنان مورد نظر خود را به درستی بیان کنیم. حتی در برخی از موارد گرفتن یک وام کلان به طرز حرف زدن شما بستگی دارد. طبق گزارشات منتشر شده، ۲۵ درصد آمریکایی ها از صحبت کردن در برابر عده ای زیادی از مردم هراس دارند.

معمولا برخی از افراد برای اینکه توانایی بیشتری در صحبت کردن به دست آورند، توصیه هایی را از سایر افراد می شوند که غالبا توصیه های مناسبی نیستند. دانیش دامایی و پاریتش گوپتا، دو مهندس خارجی در آمریکا، زمانی که تلاش خود را برای کسب مهارت بیشتر در صحبت کردن آغاز کردند، دریافتند که کسب اطلاعات مفید در این زمینه کار دشواری است.

آقای گوپتا در هند بزرگ شده است و آقای دامایی نیز در آفریقا رشد یافته است. آن ها پس از مهاجرت به آمریکا دریافتند که در صحبت کردن اصلا توانایی لازم را ندارند و در انجام کارهایی همچون مصاحبه های شغلی و سخنرانی در رویدادهای مخنلف، با مشکلات زیادی مواجه هستند.

آن ها ابتدا برای ارتقای مهارت گفتاری خود در یک موسسه آموزش فن بیان ثبت نام کردند؛ اما پس از مدتی دریافتند که بسیاری از مردم پول و وقت لازم برای حضور در کلاس های این گونه موسسات را ندارند؛ بنابراین بهره مندی از این موسسات برای بسیاری از مردم ممکن نیست.

این دو مهندس تصمیم گرفتند مجموعه ای از توصیه ها، تکنیک ها و تمرینات مرتبط با این موضوع را در یک اپلیکیشن به نام Orai گردآوری کنند که استفاده از آن نیز بسیار ساده است. البته لازم به ذکر است که این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای iOS عرضه شده است و هنوز نسخه ای برای اندروید منتشر نشده است (البته می توانید در سایت این اپلیکیشن ثبت نام کنید تا به محض انتشار این اپلیکیشن برای اندروید، به شما اطلاع رسانی شود).

در این اپلیکیشن از میکروفون داخلی گوشی های آیفون برای ارزیابی الگوها و رفتارهای گفتاری شما و ایجاد یک طرح از آن ها استفاده می شود. همچنین این اپلیکیشن دربردارنده تمرینات زیادی است که شامل توضیحات مختصر و بسیار سریع در مورد برخی از موضوعات می شود و یک سری از کلمات که تلفظ آن مشابه یکدیگر است و بیان آن ها پشت سر هم و به صورت سریع، کار دشواری است و نیازمند تمرکز است، نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده اند. در ضمن این اپلیکیشن دارای چالشی به نام “Um challenge” است که در مورد برخی از مشکلات گفتاری خاص می تواند به افراد کمک زیادی کند. کاربران می توانند برای تمرین سخنرانی ها، ارائه متون و مکالمات دشوار خود در آینده، متون مورد نظر خود را در این اپلیکیشن بارگزاری کنند.

آقای دامانی معتقد است که تقویت مهارت گفتاری مانند بدن سازی است. بدن شما یک شبه تناسب لازم را به دست نمی آورد و برای اینکه بدنی متناسب داشته باشید، باید برای یک مدت زمان مشخص به صورت مستمر تمرین کنید.

لازم نیست برای اینکه واضح و روان صحبت کنیم، کلمات و تکه کلام هایی همانند “اوم” را در صحبت های خود حذف کنیم؛ حتی ممکن است برخی از افراد اصلا تمایلی به انجام این کار نداشته باشند. طبق گفته زبان شناسی به نام اریکا اکرنت، چنین کلماتی در تمام زبان ها به اشکال مختلفی وجود دارند و هر یک از آن ها برای هدف خاصی به کار می روند.

وی معتقد است که استفاده یک فرد از کلماتی مانند “اوم” به معنای اضطراب یک فرد و یا نشانه ای از یکی از ویژگی های شخصیتی آن فرد نیست، بلکه ممکن است برای ایجاد یک وقفه در سخنان فرد، بیان شود. معمولا “آ” برای ایجاد یک وقفه کوتاه و “اوم” برای ایجاد یک وقفه بلند به کار می رود. افراد معمولا زمانی در بین سخنان خود از “اوم” استفاده می کنند که بخواهند کلمه ای مناسب پیدا کنند یا کلمه ای را موقتا فراموش کرده باشند و یا بخواهند یک اشتباه کلامی را اصلاح کنند. در واقع کلمه ای “اوم” فرصتی برای فکر کردن در حین صحبت کردن برای افراد فراهم می کند؛ بنابراین اگر در صحبت های خود به میزان کمی از کلمات پر کننده استفاده می کنید، خود را به خاطر عدم مهارت در صحبت کردن سرزنش نکنید.