در مورد کاربرد پرنده های بدون سرنشین قبلا هم صحبت کردیم و از نقش موثر آن ها در بعضی از کارها سخن گفته بودیم. اما با توجه به اتفاقات دیروز تهران خوب است نگاهی دوباره و دقیق تر به نقش آن ها در کنترل و برقراری امنیت را بررسی کنیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید

بدون شک در جهان ناامن امروز امنیت اجتماعی فاکتور بسیار مهمی برای هر کشور است. شاید برایتان سوال باشد که پهپادها چگونه می توانند کمک حال نیروهای امنیتی باشند؛ تیم های برقرارکننده امنیت برای برگزاری یک مراسم تشریفاتی و یا یک عملیات رودررو نیازمند تیم پشتیبانی هوایی هستند و پهپادها با زمان عملیاتی کمتر و مقرون به صرفه بودن در صف اول خدمت رسانی قرار‌دارند. در لحظات اولیه حضور نیروهای پلیس، بدست آوردن هرچه بیشتر اطلاعات نقش بسزایی در عملکرد آن‌ها و اتخاذ تاکتیک مناسب دارد، پهپاد ها با پرواز بر فراز حادثه یک دید وسیعی ارائه خواهند کرد که برای بدست آوردن اطلاعات اولیه، اقدامی سریع و مفید است. این در حالی که هواپیماها و هلیکوپترها نیاز به زمان بیشتری برای مستقر و عملیاتی شدن خود دارند. علاوه بر این دِرون ها با تقویت پیکره ی خود که معمولا از فیبر کربن است می توانند در آب و هوای نامناسب و همچنین درجه حرارت های بالا به فعالیت خود ادامه دهند و در مکان‌هایی که از حضور فیزیکی نیروهای امنیتی، پلیس و حتی آتش نشان ها به دلیلی سختی شرایط  و یا آرایش تهاجمی دشمن محروم هستیم به راحتی  اطلاعاتی سودمند بدست آورند و وضعیت موجود را گزارش دهند.

در هیاهوی گزارش ها و عکس های منتشر شده در فضای مجازی از اتفاقات تهران، عکسی از جانب خبرگذاری مهر منتشر شد با عنوان استفاده از کوادکوپتر در عمیلت ضد تروریستی، اما این پرنده چه ویژگی هایی دارد و در این عملیات چه نقشی می تواند داشته باشد!؟ با دقت در عکس می توان حدس زد که این پرنده فانتوم ۴ و از سری محصولات کمپانی dji است. شاید مهم ترین قابلیت این ربات پرنده ی شرکتی نسبت به سایر پهپادهای موجود در بازار که سبب انتخاب آن توسط نیروهای امنیتی کشورمان شده است کیفیت تصویربرداری آن است. این پرنده با یک بار شارژ می تواند حدود ۲۸ دقیقه در آسمان پرواز پایداری داشته باشد و تا شعاع ۵ کیلومتری تصویری مطلوب برای اپراتور ارسال کند. همانطور که در بالا هم اشاره شد تاثیرگذارترین عملکرد پهپادها در این گونه عملیات ها، ارائه تصویر و بدست آوردن اطلاعات بدون نزدیک شدن به نیروهای دشمن آن هم در کمترین زمان است. کاربرد سری فانتوم بیشتر در صنعت سینما بوده است و به همین دلیل متناسب با کار تصویربرداری ساخته شده است. برای استفاده از پهپادها در تیم نیروهای ویژه می توان، پرنده هایی با تجهیزات بیشتر و قابلیت های بالاتری ساخت به طور مثال استفاده از دوربین های حرارتی و یا اسکنرهای لیزری به مراتب می تواند اطلاعات دقیق تری منتشر کند.

تا به امروز به واسطه ی اتفاقاتی که برای پهپادها رخ داده بود، مورد هدف قرار گرفتن پدافند، که همراه با برهم زدن آرامش جامعه بوده است شاید تصویری نامناسب از حضور این تکنولوژی در جامعه عرضه شده است. اما اتفاقات روز گذشته ی تهران می تواند مشخص کننده تاثیر حضور پهپادها باشد. حال که لزوم به کارگیری از این تکنولوژی بر همگان روشن شده است و با توجه به اینکه دانش فنی ساخت پهپادهایی کارامدتر از محصولات آماده ی شرکت های چینی، در دانشگاه ها و مراکز علمی کشورمان وجود دارد، امیدواریم شاهد عملیاتی شدن پهپادهای ایرانی در این نوع ماموریت ها باشیم.