ساعت هوشمند اپل و سکته قلبی

بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت سازنده برنامه‌ Cardiogram برای سنجش ضربان قلب و هم چنین آزمایشگاه UCSF، انجام شده است، ساعت هوشمند اپل یا همان اپل واچ می‌تواند به ابزاری هوشمند برای تشخیص ضربان غیر عادی قلب تبدیل شود.

برای مطالعه ی بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آن‌ها مشخص کرده اند که این ساعت، در صورت همراهی با الگوریتم‌های شبکه عصبی، می‌تواند با دقت ۹۷ درصد فیبریلاسیون دهلیزی پاروکسیسمال (AF) را که متداول ترین نوع مشکلات در ضربان قلب است، تشخیص دهد. با اندکی تلاش، این ساعت و سایر دستگاه‌های هوشمند همراه می‌توانند به پیشگیری از حملات قلبی در بیماران مستعد کمک کنند.
شرکت اپل، این ساعت هوشمند را با افزودن Researchkit به عنوان یک ابزار سلامت، برای پزشکان و دانشمندان معرفی می‌کند. کاردیوگرام، این تحقیق را سال گذشته آغاز کرده است تا بداند آیا این ساعت می‌تواند علامت‌های سکته قلبی را تشخیص دهد، سکته‌هایی که یک چهارم از آن ها به دلیل نامرتب بودن ضربان قلب رخ می‌دهد.
این مطالعه، نوار قلب ۶۱۵۸ کاربر اپل واچ را با برنامه کاردیوگرام ترسیم کرده است – بیشتر این افراد نوار قلب های طبیعی داشتند، اما ۲۰۰ نفر از این افراد، دچار حالت AF بودند که موجب می‌شود ضربان قلب آن‌ها نامنظم باشد. مهندسان از این افراد برای آموزش یک سیستم هوشمند استفاده کردند تا بیماران مبتلا به آریتمی را از افرادی که ضربان قلب طبیعی دارند، تشخیص دهند.
سپس، آن ها سیستم طراحی شده را روی ۵۱ بیمار که به دنبال راهی برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب بودند، مورد آزمایش قرار دادند. همه این افراد پیش از انجام عملیات و پس از آن، از یک ساعت هوشمند اپل و یک دستگاه ثبت نوار قلب استفاده می کردند. بر اساس نتایج این مطالعه، الگوریتم هوش مصنوعی و ساعت هوشمند، توانستند بیماری AF را با ۹۷ درصد دقت، و ۹۸ درصد حساسیت تشخیص دهند.
این تحقیق وعده‌های زیادی به ما می‌دهد، به ویژه از آن جایی که الگوریتم، یک نسخه اولیه است و امکان افزایش دقت آن به راحتی وجود دارد. می توان با داروهای ساده و ارزان قیمت از دو سوم سکته‌های قلبی پیشگیری کرد، اما تشخیص این سکته‌ها بسیار سخت است – بنابراین پزشکان می‌توانند تنها با استفاده از یک وسیله شخصی معمولی، جان بسیاری از بیماران مستعد به سکته قلبی را نجات دهند.
این تیم تحقیقاتی قصد دارد الگوریتم را اصلاح کرده و با تست های نوار قلب با “استاندارد طلایی” اعتبار آن را تأیید کند.سپس، این الگوریتم در برنامه کاردیوگرام به کار گرفته خواهد شد، و ” توانایی آن برای تشخیص مشکلات سلامت، به جز فیبریلاسیون دهلیزی، بررسی خواهد شد.” با موفقیت در این تست، این برنامه می تواند بیمارستان‌ها و تیم‌های تحقیقاتی بیشتری را به سمت ResearchKit و سایر دستگاه‌های همراه، برای نظارت بر سلامت بیمار، و تحقیق در مورد آن، بکشاند.