آیا برخورد دهنده‌ی بزرگ هاردونی توانسته عدم وجود روح را اثبات کند؟ یک فیزیکدان به نام برایان کاکس با استفاده از فیزیک ذرات بنیادی و کشفیات این برخورد دهنده‌؛ ادعای شگفت انگیری و منحصر به فردی را در این زمینه مطرح کرد.

برای مطالعه ی بیشتر به ادامه مطلب بروید.

طی نظر سنجی که در امریکا انجام شده، از هر ده نفر چهار نفر به یک بعد غیر مادی در هر جانداری که به آن روح گفته می‌شود، اعتقاد داشتند. برخورد دهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider)، تونلی عظیم بوده که دارای طول تقریبی ۲۷ کیلومتر است. در این تونل ذرات پروتون با سرعتی نزدیک به سرعت نور به یکدیگر برخورد می‌کنند. این برخورد دهنده‌ که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین در جهان است در سرن، مرکز تحقیقات فیزیک هسته‌ای در سویس قرار دارد. به اعتقاد بعضی این سازه، شگفت انگیزترین سازه‌ی دست بشر است که شیفتگان اکتشافات فیزیک ذرات بنیادی را از سراسر جهان برای مشاهده انهدام ذرات زیر اتمی به سویس می‌کشاند و دانش ما را از جهان هستی بیشتر می‌کند. این سیستم تاکنون به علم کمک زیادی کرده است، از جمله دانشمندان توانستند شاهد به وجود آمدن پلاسمای کوارک گلوئون (چگال­ترین ماده خارج از سیاه‌چاله‌ها) باشند، نظریه ابرتقارن را رد کنند و مهمتر از همه‌ی اینها کشف ذره‌ی بوزون هیگز می‌باشد.

آیا وجود روح از نظر علمی اثبات شده؟

برایان کاکس از محققان برجسته فیزیک ذرات بنیادی در دانشگاه منچستر بریتانیا است که وجود روح را به چالش کشیده است. او در برنامه علمی اینفینیت مانکی کیج، وجود روح را با فیزیک ذرات بنیادی مغایر دانسته و گفت: اگر الگویی تغییرناپذیر که اطلاعات سلول‌های زنده ما را حمل می‌کند، در نظر بگیریم، برای وجود شرط تغییرناپذیری آن باید کاملا مشخص شود که این الگو به چه دلیل وجود دارد و به چه نحوی با ذرات تشکیل‌دهنده‌ی بدن ما در تعامل است. بدین معنا که باید بخش جدیدی را به مدل استاندارد فیزیک بنیادی اضافه کنیم که توسط برخورد دهنده‌ هادرونی بزرگ کشف نشده بود، که این امر در مقیاس انرژی ذرات بدن ما غیر ممکن است.

نیل دیگراس تایسون، اختر فیزیکدانی که جزو میهمانان این برنامه بود، برای روشن شدن این مسئله خطاب به کاکس گفت: اگر به درستی متوجه صحبتهای شما شده باشم، منظوتان نقض وجود روح توسط سرن است.

کاکس با تائید این موضوع ادامه داد: اگر ماده‌ای وجود داشته باشد که آن باعث حرکت دست‌ها، پاها و بدن‌های ما شود، باید با ذرات تشکیل‌دهنده بدن ما به نحوی در تعامل باشد. با توجه به اندازه‌گیری‌های دقیق انجام‌شده در بحث تعامل ذرات، ادعایی که من دارم این است که منبع انرژی مسئول به حرکت درآوردن بدن‌های ما، یا بیان دیگر همان روح، وجود نخواهد داشت.

اگر چه در حال حاضر توجیهات علمی فراوانی برای رد مباحث ماوراء الطبیعه وجود دارد، توجیه ارائه‌شده توسط کاکس در نوع خود بی‌نظیر است. این ادعا به توانایی اثبات وجود روح توسط فیزیکدانان اشاره داشته که تاکنون نیز بدون ‌نتیجه بوده است. نکته‌ی قابل توجه در این مورد ماهیت غیر مادی روح است که در تمام ادیان از آن به عنوان موجودیتی روحانی و خارج از بعد ماده اشاره شده است. به همین دلیل کاملا طبیعی است که در عالم ماده اثبات وجود روح امری غیر ممکن به نظر می‌رسد و این مطلب لزوما دال بر نفی کامل وجود روح نمی باشد.