ساخت باتری های ایمن با قابلیت شارژ سریع توسط مخترعی ۹۴ ساله

                                   

امروزه همه با باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و بسیاری از گجت‌ها مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا هستیم. حال مخترع ۹۴ ساله این باتری‌ها، فیزیکدان و پروفسور دانشگاه تگزاس جان گودیناف مشغول به ساخت یک باتری جدید با قابلیت‌های بیشتر است.

دانشگاه تگزاس اعلام کرد گروهی به سرپرستی گودیناف و ماریا هلنا براگا در حال ساخت باتری جدیدی هستند که علاوه بر شارژ سریع‌تر و دوام بیشتر از ایمنی بالاتری نیز برخوردار است.

ار باتری جدید با نام حالت کاملا جامد یاد می‌گردد. از این نام استنباط می‌شود که محصول نهایی برخلاف باتری‌های معمول نیازی به استفاده از مواد شیمیایی مایع مرسوم نداشته و از اینرو ایمنی بیشتری خواهد داشت، زیرا علت اصلی انفجار باتری گوشی‌ها بکار بردن مواد شیمیایی مایع است.

به دلیل عدم استفاده‌ی باتری جدید از مواد شیمیایی مایع و جایگزینی آن با مواد دیگر علاوه بر امنیت بالاتر، قادر است تا سه برابر باتری‌های معمول شارژ شده و عمر طولانی‌تری نیز داشته باشد.

قابل ذکر است، هنگامی که گودیناف به ساخت باتری لیتیوم یونی کمک کرد و محصول نهایی آماده گردید؛ تا یک دهه‌ی بعد در دستگاه‌ها بکار برده نشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که باتری جدید به این زودی مورد استفاده قرار گیرد.