نانوشیشه‌های آبگریز و کمک به بهبود دید رانندگان در شرایط جوی نامساعد


محققان پارک علم و فناوری فارس توانسته‌اند نانو پوشش‌های آبگریز بسازند که قابلیت استفاده بر روی شیشه‌ را داشته و کاربرد آن در شیشه‌ی اتومبیل در شرایط نامساعد آب و هوا، دید راننده را بهبود خواهد بخشید.

شیشه یک محصول پر کاربرد در زمینه های مختلفی از جمله ساختمان و صنعت خودرو سازی است، به همین دلیل در تمام دنیا تولید شیشه جزو صنایع مهم به حساب می آید.

شیشه تنها محصولی که از پشت آن می توانید محیط پیرامون را همانگونه که هست ببینید، این در حالی است که به علت قابلیت لکه‌پذیری باید مرتبا آن را تمیز کنید تا این محصول کارایی خود را حفظ کند. با پیدایش فناوری نانو این مسئله تا حدودی حل شده است.

در این راستا پژوهشگران پارک علم و فناوری فارس با استفاده از فناوری نانو توانسته‌اند راهکاری ضد آب، ضد لک و با قابلیت تمیز شوندگی آسان را برای این مسئله ارائه کنند. این محققان پوشش آبگریز نانومتری ساخته اند که با استفاده از آن بر روی سطح شیشه، آن را آبگریز خواهد کرد.

محصول تولیدی یک سطح شیشه‌ای دافع آب را ارئه می‌کند که باعث دفع آب و ذرات گرد و غبار از سطح آن شده، مضاف بر اینکه به راحتی می‌توان شیشه را نیز تمیز کرد.

تحقیقاتی که صورت گرفته حاکی از آن است که عدم دید کافی بخصوص در شرایط جوی نامساعد مانند باران و گرد و غبار یکی از دلایل تصادفات است، به همین علت استفاده از شیشه‌های ضد لک که بتوانند دید راننده را بهبود بخشند منجر به کاهش تصادفات خواهد شد.

استفاده از این ماده بر روی شیشه اتومبیل در هوای بارانی و برفی، دید راننده را بهبود خواهد بخشید و دیگر شیشه‌ی جلوی اتومبیل نیازی به برف پاک کن نخواهد داشت.