پیش بینی های درست گراهام بل در مورد بحران انرژی جهان امروز

                                                                     
گراهام بل

گراهام بل فقط با اختراع تلفن دنیا را متحول نکرد، بلکه ۱۰۰ سال پیش بحران انرژی و کاهش شدید منابع سوخت های فسیلی در دنیای امروز را کاملا درست پیش بینی کرد و روش هایی برای استفاده از انرژی های پاک و سوخت های زیستی نیز ارائه کرد.

الکساندر گراهام بل با اختراع اولین تلفن کاربردی در سراسر جهان مشهور شد؛ اما نبوغ این دانشمند تنها به اختراع این وسیله انقلابی ختم نشد و صد سال پیش مصرف سرسام آور انرژی در دنیای امروز را نیز پیش بینی کرد و حتی راه حل هایی برای ساخت پانل های خورشیدی و استفاده از سوخت های زیستی نیز ارائه کرد.

وی در سال ۱۹۱۷ در مقاله ای که برای سازمان National Geography نوشت، در آن مصرف بی حد و مرز سوخت های فسیلی و حتی افزایش دمای جهانی را نیز پیش بینی کرد. فردی به نام ادوین گراوسونور با کمک پسر نوه گراهام بل، زندگی نامه این دانشمند بزرگ را به قلم درآورده است و در آن توضیح داده است که تعداد معدودی از دانشمندان در زمان گراهام بل مباحثی در مورد آلودگی نگران کننده هوا در آینده مطرح کردند و گراهام بل نیز پیش بینی هایی در مورد افزایش گازهای گلخانه ای و دمای جهانی مطرح کرده است.

دانشمندان در آن زمان تصور می کردند که آلودگی هوا باعث سرد شدن اقلیم و نرسیدن گرمای خورشید به زمین می شود؛ اما گراهام بل نظر متفاوتی داشت.

در زندگی نامه گراهام بل مطلبی از زبان خود او نقل شده است که می گوید درست است که در آینده آلودگی هوا باعث می شود گرمای کمتری از خورشید به زمین برسد؛ اما درواقع آلودگی هوا باعث می شود که مقداری از گرمای زمین که به طور معمول در فضای اطراف آن آزاد می شود، در داخل آن محبوس شود.

وی اذعان کرده است که تصور می کند که پدیده ای تحت عنوان اثر گلخانه ای وجود دارد که باعث شده است گازهای گلخانه ای موجب افزایش زیاد دمای گلخانه ها شوند. ابداع عبارت ” اثر گلخانه ای” به گراهام بل اختصاص داده شده است، اما به نظر می رسد که یک دهه قبل از اینکه گراهام بل از این عبارت در سخنان خود استفاده کند، توسط یک فیزیکدان انگلیسی به نام جان هنری پوینتینگ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. او در سال ۱۹۰۹ از این عبارت برای اشاره به تاثیر پوشانندگی هوا استفاده کرده است.

در سال ۱۹۱۷ از گراهام بل خواسته شد که در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموزان یک مدرسه شرکت کنند و او از این فرصت استفاده کرد تا مشکلاتی را که اکثر مردم در آن زمان با آن ها مواجه بودند، مطرح کند که شامل نحوه حمام کردن با آب گرم در ساعت ۲ نیمه شب بود و اینکه آیا تمبرهای پستی می تواند در صنعت حمل و نقل نیز مورد استفاده قرار بگیرند یا نه.

این سخنرانی او با انجام یک سری تغییرات در پایان همان سال در نشریه National Geography منتشر شد. گراهام بل در این مقاله به چالش هایی که دنیا در آن زمان با آن مواجه بود، پرداخت و پیش بینی کرد که جهانیان تا زمانی که منابع نفت و زغال سنگ به پایان نرسد، از آن ها استفاده خواهند کرد.

او در این مقاله اذعان کرد: “مصرف بی رویه نفت و زغال سنگ ادامه دارد و روزی خواهد رسید که میزان این منابع به شدت کاهش پیدا می کند. ما می توانیم زغال سنگ را از معادن آن استخراج کنیم؛ اما نمی توانیم آن را به معادن بازگردانیم، ما می توانیم نفت را از مخازن زیرزمینی استخراج کنیم؛ اما نمی توانیم آن را بازگردانیم.”

او در ادامه گفته است که در حال حاضر جهانیان در حال مصرف بی رویه منابع زغال سنگ و نفت هستند و زمان به پایان رسیدن منابع این سوخت های فسیلی، به تدریج در حال نزدیک شدن است. حال این سوال مطرح می شود که مردم سراسر جهان پس از به پایان رسیدن این منابع باید چه کنند؟

گراهام بل در آن زمان این موضوع را مطرح کرد که می توان از قدرت امواج و جزر و مد برای تولید انرژی استفاده کرد؛ البته دانشمندان و محققان هنوز موفق نشده بودند به شیوه استفاده از قدرت آن ها پی ببرند. او همچنین استفاده از اشعه های خورشید به عنوان یک منبع انرژی را نیز مطرح کرد و حتی طبق مطالب ذکر شده در زندگی نامه او، وسایلی شبیه به پانل های خورشیدی که بر روی پشت بام ها قرار داده می شود، نیز طراحی کرده است.

در زندگی نامه گراهام بل به نقل از او گفته است که در هر شهری پشت بام های زیادی وجود دارند که در معرض نور خورشید قرار دارند و با نصب دستگاه های خورشیدی (منظور او همان پانل های خورشیدی بوده است) بر روی این پشت بام ها می توان انرژی خورشید را دریافت کرد و آن را ذخیره کرد. در حال حاضر هیچ استفاده ای از انرژی خورشیدی نمی شود و به سادگی هدر می رود؛ اما ما این انرژی را در اختیار داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم و اگر از آن استفاده کنیم می توانیم هزینه های زیاد ناشی از زغال سنگ را کاهش دهیم.

با توجه به این مطالب، به خوبی می توان فهمید که پیش بینی گراهام بل در مورد مشکلات مرتبط با انرژی در دنیای امروزی واقعاً درست بوده است و نبوغ این دانشمند برای ارائه راه حل هایی جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر را نیز باید تحسین کرد.

گراهام بل استفاده از الکل به عنوان یک سوخت زیستی پاک و با کارایی بالا را نیز مطرح کرد. وی معتقد بود که می توان از خاک آره و ساقه گیاه ذرت که در همه جا به وفور یافت می شود، به عنوان یک منبع برای تولید این سوخت استفاده کرد. وی در پیش بینی خود اذعان کرده است که با پیشرفت زمان، استفاده از الکل و وابستگی به آن بیشتر و بیشتر می شود و مهندسان می توانند با ایجاد تغییراتی در دستگاه ها، از الکل به عنوان یک منبع سوخت مفید برای آن ها استفاده کنند.

با وجود اینکه پیشرفت های بزرگی در زمینه استفاده از جلبک، باکتری ها و همچنین اتانول برای تولید سوخت زیستی صورت گرفته است؛ اما هنوز دانشمندان و محققان نتوانسته اند به نتایج قابل توجه و کاربردی دست پیدا کنند تا سوخت های زیستی به صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرند.

اگر گراهام بل در سال ۲۰۱۷ دوباره زنده می شد و می دید که چقدر پیش بینی هایش درست بوده است، واقعاً شگفت زده می شد.

<