پس از 4 سال تحقیقات بالاخره گوگل موافقت کرده حدود یک میلیارد یورو به فرانسه بپردازد. دلیل پرداخت این است که گوگل فعالیت های مالیاتی خود را به طور کامل به سازمان های این کشور گزارش نکرده. بر اساس گزارش رویترز 500 میلیون یورو از این مبلغ، جریمه ای است که شامل حال این شرکت شده و 465 میلیون یوروی دیگر هم مالیات است.

وضعیت مالیات گوگل در اتحادیه اروپا از مدت ها پیش بحث برانگیز بوده. این شرکت در بیشتر کشورهای اروپایی مالیات اندکی می پردازد و این در حالی است که کسب و کار خود را در این قاره ادامه می دهد. در واقع گوگل با استفاده از خلاء های قانونی، مقر خود در این قاره را در ایرلند بنا کرده و به این ترتیب حجم مالیات های خود را کاهش داده است. البته این خلاء قانونی موضوع چندان ناشناخته ای هم نیست و یکی از بزرگترین ابزارهای کاهش مالیات به حساب می آید.

جریمه مالیاتی گوگل

گوگل در بیانیه خود در این ارتباط اعلام کرده که اختلافات چندین ساله مرتبط با مالیات و دیگر موارد مربوط به آن را با فرانسه حل و فصل کرده و تسویه حساب شامل پرداخت 500 میلیون یورو است که توسط دادگاه فرانسه دستور آن صادر شده است. علاوه بر این به توافق پرداخت 465 میلیون یورو اشاره شده است. گوگل همچنین اعلام کرده:

«ما همچنان اعتقاد داریم که بهترین راه برای فراهم کردن یک چارچوب مشخص برای شرکت های فعال در سراسر جهان، اصلاحات هماهنگ سیستم مالیاتی بین المللی است».

مقامات فرانسه در ابتدا امیدوار بودند مبلغ 1.6 میلیارد یورو را از گوگل طلب کنند. البته این مبلغ بسیار بیشتر از حدود 130 میلیون پوندی بود که بریتانیا برای مشکل مشابه از این شرکت طلب کرده بود.

در سال 2016 مقامات فرانسوی، به دنبال تحیقات در مورد گوگل به مقر این شرکت در پاریس هجوم بردند اما در نهایت یک دادگاه این کشور به نفع گوگل رأی داد و اعلام کرد که شرکت مجبور به پرداخت جریمه نیست. حالا اما شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.

با این حال به نظر می رسد این پایان ماجرا نباشد. آلمان هم در کنار فرانسه تلاش می کند مقررات مالیاتی سخت گیرانه تری را در قبال شرکت های بزرگ از جمله اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون در پیش بگیرد. انتظار می رود به زودی شرکت های مطرح دیگر هم در فرانسه و شاید دیگر نقاط قاره سبز مجبور به پرداخت مالیات بیشتر یا جریمه های مرتبط با آن شوند.