در بررسی که انجام دادیم به مقایسه‌ی دو ابر کنسول بازی یعنی PS4 Pro و Xbox Scorpio که اخیرا مشخصات فنی و سخت‌افزاری‌اش منتشر شد، می‌پردازیم تا به این نتیجه‌ی کلی برسیم که کدام کنسول قدرتمند و بهتر است.

کنسول PS4 Pro کمپانی سونی و Xbox Scorpio کمپانی مایکروسافت تحولی شگرف در دنیای کنسول‌های بازی ایجاد کرده‌اند. همانند نسل‌های گذشته این‌بار هم کنسول‌های نسل هشتم تنها به یک هدف تکراری فکر می‌کنند و آن هم قدرت سخت‌افزاری کنسول است.

هر دو دستگاه (PS4 Pro و Xbox Scorpio) از عناوین PS4 و Xbox ONE پشتیبانی می‌کنند و همچنین شمار زیادی ویژگی و آیتم‌های بهبود‌کننده‌ی سخت‌افزار به این دو دستگاه اضافه شده است. یکی از موضوعاتی که در سال ۲۰۱۷ بیشتر به آن تمرکز شده است بحث مربوط به پشتیبانی کامل کنسول های سونی و مایکروسافت از رزولوشن ۴K است که خوشبختانه هر دو کمپانی توانسته‌اند پرچمداران جدید خود را با این تکنولوژی مطابقت دهند و تقریباْ می‌توان گفت در تاریخچه‌ی ساخت کنسول‌های بازی هر دو کمپانی این پیشرفت قابل توجه بی سابقه بوده است.

در این مرحله از بررسی اجازه بدهید یک حقیقت بسیار روشن را اعلام کنیم که این دو دستگاه قدرتمند کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و قرار نیست که یکی از آن‌ها به این مبارزه‌ی قدیم (رقابت بین دو کنسول  سونی و مایکروسافت) پایان بدهد. آن‌ها شکاف‌های موجود در بازار کنسول‌های بازی را پر خواهند کرد و تقریباْ و یا شاید به طور قطع در قیمت‌ها متفاوت هستند. با این حال با ما همراه باشید تا به مقایسه‌ی جز به جز این دو ابر کنسول بازی بپردازیم.

1th PIC

PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio- قیمت و زمان عرضه

کنسول PS4 Pro در حاضر در بازار‌های جهانی موجود است. چرا که این کنسول در نوامبر ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی عرضه شده است و قیمت آن نزد خره فروش‌ها ۳۴۹٫۹۹ یورو می‌باشد که با توجه به کیفیت ساخت و قدرت سخت‌افزاری کنسول بسیار با ارزش است.

عرضه‌ی کنسول Xbox Scorpio برای زمستان سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده است بدین ترتیب ما امسال در مراسم E3 شاهد جزییات جدید و کاملتری از پروژه‌ی اسکورپیو مایکروسافت خواهیم بود از جمله‌ی این جزییات می‌توان به تاریخ دقیق عرضه‌ی کنسول Xbox Scorpio و بازی‌های لانچ آن اشاره کرد.

قیمت؟ نظر شما درمورد قیمت پرچمدار جدید مایکروسافت یعنی کنسول Xbox Scorpio چیست؟ با توجه به مشخصات سخت‌افزاری این کنسول ما قیمت حدودی و تخمینی ۵۰۰ یورو را برآورد کرده‌ایم اما همه‌ی این‌ها حدس و گمان‌هایی است که مایکروسافت ما را وادار کرده تا از روی مشخصات سخت‌افزاری به حدس و گمانه‌زنی در مورد قیمت آن بپردازیم و در نهایت این خود مایکروسافت است که قیمت نهایی ابر کنسول خودش را اعلام خواهد کرد.

2TH PIC

PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio – پردازشگر

پردازنده‌ی کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو: ۸Core, 2.3GHz

پردازنده‌ی کنسول پی‌اس ۴ پرو: ۸Core, 2.13GHz

کنسول PS4 Pro از نسخه‌ی بهبود یافته‌‌ی مدل اصلی تراشه با یک افزایش سرعت در کلاک استفاده کرده است. در واقع Pro با پردازنده‌ی ۲٫۱۳GHz اجرا می‌شود در حالی که نسخه‌ی معمولی PS4 از پردازنده‌ی ۱٫۶GHz استفاده کرده است.

کنسول Xbox Scorpio از یک پردازنده‌ی قوی‌تر و پرسرعت‌تر از کنسول PS4 Pro استفاده کرده است اما تفاوت عمده و اصلی این مقایسه در گرافیک کنسول‌ها نهفته است.

PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio – گرافیک

گرافیک کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو: ۶TELOPS, 326GB/s 12GB GDDR5

گرافیک کنسول پی‌اس ۴ پرو: ۴٫۱۲TELOPS, 218GB/s 8GB GDDR5

اول اجازه بدهید اطلاعات مختصر و مفیدی درباره‌ی گرافیک کنسول‌ها ارائه دهیم. تلوپس (TELOPS) مخفف تریلیون عملیات اعشاری در هر ثانیه است که ساده‌ترین راه برای اندازه‌گیری قدرت گرافیک است. GB/S پهنای باند حافظه است که به شما می‌گوید با چه سرعتی GPU می‌تواند فریم را از طریق حافظه به تلویزیون و یا مانیتور شما انتقال دهد و آن را به جریان بیاندازد. حافظه‌ی بیشتر کمک می‌کند تا پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) بتواند با سرعت هر چه بیشتر و در هر زمان معین به رند کردن رزولوشن و بافت‌های گرافیکی با وضوح بالا بپردازد که این خود باعث افزایش عملکرد و کارایی کنسول می‌شود.

کنسول PS4 Pro دارای حافظه‌ی ۸GB GDDR5 با ۱GB رم اضافی برای هندلینگ کردن فرایند‌ها و فعالیت‌های پس زمینه است. در حالی که کنسول Xbox Scorpio دارای حافظه‌ی کامل ۱۲GB GDDR5 است. هر دو کنسول حافظه‌ی خود را بین GPU و CPU به اشتراک می‌گذارند. البته این میزانی که به اشتراک می‌گذارند نا معلوم است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کنسول جدید Scorpio از عملکرد حافظه‌‌ای بهتری برخوردار است بدین ترتیب این ابر کنسول می‌تواند با تمام قدرت بازی‌های فوق‌العاده‌ی UHD را اجرا کند.

3TH PIC

PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio – بازی‌ها

اگر شما با ورود موج جدید کنسول‌ها به بازار‌های جهانی به دلیل پشتیبانی نکردن آن‌ها از بازی‌های نسخه‌های قبلی کنسول‌ها نگران هستید باید بگویم که نگرانی شما بی مورد است چرا که کنسول‌های PS4 Pro و Xbox Scorpio از تمامی بازی‌های PS4 و Xbox ONE پشتیبانی می‌کنند. با این تفاوت که نسخه‌های Pro و Scorpio از لحاظ ویژگی‌های بصری و عمکلردی از مزیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

کمپانی مایکروسافت همچنین تایید کرده است که تمامی ویژگی‌های مربوط به Backwards Compatibility کنسول Xbox ONE در پروژه‌ی اسکورپیو نیز وجود دارد. این سرویس (Backwards Compatibility) به کاربران اجازه‌ی بازی کردن عناوین Xbox 360 را در Xbox ONE  و در ادامه بر روی کنسول Xbox Scorpio می‌دهد. چیزی در حدود ۳۰۰ عنوان Xbox 360 را می‌توانید در کنسول‌های ذکر شده بازی کنید.

در حاضر هیچ عنوان انحصاری برای کنسول Xbox Scorpio و حتی جهت حمایت خاص از لوازم جانبی آن مانند واقعیت مجازی وجود ندارد چرا که هنوز پشتیبانی آن تایید نشده است.

تمامی بازی‌های Xbox ONE خیلی بهتر از خود کنسول Xbox ONE در Scorpio اجرا خواهند شد بدون شک آن‌ها برای انجام این کار به طور خاص بازی‌ها را به روز خواهند کرد. شما همچنین می‌توانید بازی‌های Xbox Scorpio را در رزولوشن Full HD بازی کنید. ضمن اینکه می‌توانید در رزولوشن Ultra HD برای مشاهده کیفیت‌ گرافیکی فوق‌العاده بازی‌ها را اجرا کنید نا گفته نماند می‌توانید بازی‌ها را به صورت ساده و در رزولوشن ۱۰۸۰P برای کسب عملکرد بهتر از کنسول، اجرا کنید. این ویژگی از کنسول اسکورپیو متفاوت از کنسول PS4 Pro است چرا که سونی و کنسولش عادت به پنهان کردن تنظیمات از کاربران دارد مگر اینکه به طور خاص تصمیم بگیرند به اجرا کنسول خود در حالت  Full HD تمرکز داشته باشند.

4th PIC

PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio – نتیجه

چند ماه پیش کنسول PS4 Pro با ویژگی‌های جدید و بهبود یافته‌ی سخت‌افزاری و همچنین حالت تقویتی Boost Mode که در به روز‌رسانی ۴٫۵۰ سونی به کنسول PS4 Pro اضافه شد، به بازار‌های جهانی عرضه شد. شما با حالت تقویتی Boost Mode می‌توانید عملکرد اجرایی کنسول PS4 Pro را در اجرای بازی‌های PS4 چندین مرتبه به درجات بالاتر افزایش دهید. به طوری که در بعضی از عناوین PS4 این میزان درجه به ۴۰٪ رسیده است.  در حال حاضر PS4 Pro بهترین کنسول بازار محسوب می‌شود البته برای کسانی که نمایشگر ۴K ندارند خرید این کنسول بی دلیل است. چرا که یکی از مزیت های اصلی کنسول PS4 Pro اجرای بازی‌های PS4 در رزولوشن ۴K است.

کنسول Xbox Scorpio‌ قرار است چند ماه دیگر عرضه شود اما مایکروسافت برنامه‌های بلندپروازانه‌ای به همراه معرفی IP‌های جدید برای پرچمدار قدرتمندش دارد که بدون شک آن‌ها را در روز‌های آتی اعلام خواهد کرد.

همه‌ی ما می‌دانیم که کنسول آینده‌ی مایکروسافت یعنی Xbox Scorpio قدرتمند تر از کنسول PS4 Pro  است و به احتمال زیاد به یک معیار جدید کنسول ۴K تبدیل شود. ضمن اینکه قیمت احتمالی آن با توجه به ارائه‌ی مشخصات سخت‌افزاری می‌تواند ۵۰۰ یورو تخمین زده شود.

<