قد فضانورد ناسا ۵ سانتی متر افزایش پیداکرده است

در روز پنجشنبه گذشته، ناسا اعلام نمود اسکات کلی، فضانوردی که نزدیک به یک سال را در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گذرانده است، پس از بازگشت از فضا متوجه شده است که ۵ سانتی متر به قدش اضافه شده است.

محققان ایستگاه فضایی اعلام کردند به دلیل عدم وجود گرانش در فضا، دیسک‌های ستون فقرات گسترش می یابد.

کلی در روز سه شنبه  به همراه دو فضانورد روسی در بیابانهای قزاقستان فرود آمد. افزایش در حدود ۱٫۵ اینچ در قد کلی ناشی از عدم وجود جاذبه بوده است.

مارک کلی به خبرنگاران گفت: او در حال بازگشت به قد نرمال خود است.

کلی موضوع با اهمیتی در خصوص تاثیر زندگی بلند مدت در فضا بر روی بدن انسان برای مطالعه ناسا محسوب می شود.دانشمندان پس از اقامت طولانی او و دو فضانورد دیگر  به مقایسه قد آنها با پیش از سفر به فضا پرداختند.

دکتر جان هولدن، مدیر اداره دانش و تکنولوژی کاخ سفید می‌گوید: آنها در تمام این مدت تحت نظر بودند، ما به یک معیار بی‌سابقه از ارتباط فوق‌العاده تغییرات فیزیولوژیک بر روی بدن انسان و زندگی در فضا دست یافتیم. این کار به ما کمک کرد در مورد تغییرات فیزیولوژیک اطلاعات کافی داشته باشیم، این اطلاعات مخصوصاً قبل از ورود به مریخ به ما کمک خواهد کرد.

محققان بسیار علاقمندند که از چگونگی تغییرات اندام و عضلات کلی در طول این مدت ۳۴۰ روز که وی در فضا به سر می برد، اطلاعات کسب کنند.

پزشکان معتقدند فضانوردان پس از بازگشت به زمین بینایی خود را در حد خفیفی از دست خواهند داد، این در حالی است که دانشمندان علت این اتفاق را هنوز متوجه نشده‌اند.همچنین محققان با نظارت بر کلی متوجه شده‌اند او در ایستگاه فضایی تحت تشعشاتی قرار داشت که دامنه آن ۲۰ برابر بیشتر از زمانی بود که بر روی زمین قرار داشت.

با این حال، کلی از اینکه به خانه برگشته خوشحال است. او در توییتی که در روز پنجشنبه و در قالب یک فایل ویدئویی از خود منتشر کرد، در حالیکه داشت به استخری شیرجه می‌زد گفت : هیچ جا مثل خونه نمیشه!

منبع: dailysabah و رسانه کلیک